Jyväskylän Energia mukana lämpöalan uudistamisessa

16.5.2018

Energia-alaa edustava Energiateollisuus (ET) arvioi kaukolämpöverkkojen avautuvan eri puolilla Suomea laajemmin heti, kun se on taloudellisesti järkevää ja teknisesti mahdollista. Jyväskylän Energia on mukana alan uudistamisessa.

ET:n eilen (15.5.) julkaisemassa tiedotteessa kerrotaan lämpöalan yritysten olevan sitoutuneita ostamaan asiakkaidensa ja muiden tuottajien ylijäämälämpöä kaukolämpöverkkoihin. Myös Jyväskylän Energialla on avoin ja myönteinen suhtautuminen lämpöverkkojen avaamiseen.

- Olemme jo pilotoineet asiaa pienimuotoisesti Jyväskylän Äijälänrannan asuntomessualueella, jossa yhdessä pientalossa on käytössä kaksisuuntainen kaukolämpöliittymä. Tänä vuonna jatkamme selvityksiä ja valmistautumista verkkojen avautumiseen, kertoo verkkojohtaja Kari Kautto Jyväskylän Energialta.

Kaukolämpö on edelleen Suomen suosituin lämmitysmuoto: jopa lähes kolme miljoonaa suomalaista asuu kaukolämmöllä lämmitetyssä kiinteistössä. Kattavien kaukolämpöverkkojen avaaminen tuo mukanaan niin mahdollisuuksia kuin haasteita. Lämmitysmarkkinoiden kehittämisen ytimessä on kuitenkin aina asiakas.

- Hukkalämpöjen hyödyntäminen entistä paremmin on tietysti energiatehokkuuden ja päästöjen vähentämisen kannalta tärkeää. Pitkässä juoksussa kilpailu voi johtaa kuitenkin myös lämmönhintojen laskuun. Tämä on tietenkin asiakkaan etu, toteaa Kautto.

Myös ET:n toimitusjohtaja Jukka Leskelä korostaa, että energia-ala arvioi tuoreessa visiossaan murroksen hyödyttävän asiakasta kilpailukykyisenä hintana, uusina palveluina ja tuotteina.

- Suomessa kaukolämpö on eurooppalaisittain edullisimmasta päästä ja toimitusvarmuus hipoo sataa prosenttia. Lämmitysmarkkinoiden tulee jatkossakin pohjata asiakkaalle lisäarvoa tuottavien palvelujen kehittämiseen liiketoiminnallisin perustein – ei sääntelyn lisäämiseen, toteaa Leskelä ET:n julkaisemassa tiedotteessa.

Tutustu tästä ET:n tiedotteeseen: Energiateollisuus: Asiakkaasta lämpökauppias – muutosta vauhdittavat kaupungistuminen ja digitalisaatio.

Verkkojohtaja Kari Kautto, Jyväskylän Energia, p. 040 553 2192