Ota yhteyttä

Sähkönmyyntisopimukset siirtyvät Väreelle

27.11.2018

Jyväskylän Energian sähkönmyyntisopimukset siirtyvät 1.1.2019 Väre Energia Oy:lle ja jatkuvat entisellään.

Jyväskylän Energia, Savon Voima, Kuopion Energia sekä Lappeenrannan Energia allekirjoittivat perustamissopimuksen yhteisestä sähkönmyynti- ja energiapalveluyhtiöstä kesäkuussa. Tästä syntyi Väre, juuriltaan paikallinen, mutta kasvutavoitteellaan Suomen suurimpien toimijoiden joukkoon tähtäävä valtakunnallinen energiayhtiö.

Väre aloittaa toimintansa 1.1.2019, jolloin Jyväskylän Energian nykyisten sähkönmyynnin asiakkaiden sopimukset siirtyvät automaattisesti Väreelle ja jatkuvat entisellään. Asiakkailta muutos ei vaadi toimenpiteitä, eikä se vaikuta sähköntoimitukseen. Myös pientuotannon ylijäämän ostosopimukset siirtyvät Väreelle.

Jyväskylän Energian muut liiketoiminnot, kuten sähkönsiirto ja -tuotanto sekä kaukolämmön ja veden tuotanto ja jakelu, pysyvät ennallaan.

Muutoksen vaikutukset laskutukseen

Jyväskylän Energia laskuttaa Väreen sähkönmyynnin osuuden helmikuun 2019 loppuun saakka. Väre alkaa lähettää omia laskuja 1.3.2019 alkaen, jonka jälkeen kaikki Väreen asiakkaat saavat sähkönmyynnin ja -siirron laskut erillisinä laskuinaan.

Mikäli asiakkaan sähköverkkoyhtiönä on aiemmin ollut Jyväskylän kantakaupunkialueella toimiva JE-Siirto Oy, on yksi lasku kattanut aiemmin sekä sähkönmyynnin että -siirron. Jatkossa myynnin osuuden laskuttaa Väre ja siirron JE-Siirto Oy (laskulla Jyväskylän Energia). Järjestelmämuutoksista johtuen laskutusrytmi voi poiketa totutusta maaliskuun osalta. Tämän jälkeen rytmi palaa normaaliksi.

Suoramaksu- ja e-laskujen osalta toimenpiteissä on pankkikohtaisia eroja, jotka näkyvät alla olevassa taulukossa.

Huom! Aktian e-laskun osalta tilanne on muuttunut siten, että myös Aktian asiakkaat saavat verkkopankkiin ohjeet Väreen lisäämisestä e-laskuttajaksi.

Muutoksia online-palveluissa ja JEE!-etuohjelmassa

Sähkönmyynnin sopimus- ja kulutustiedot näkyvät Jyväskylän Energian sähköisessä asiointipalvelussa Monitorissa helmikuun 2019 loppuun saakka. Maaliskuusta alkaen sähkönmyynnin sopimus- ja kulutustietoja voi tarkastella Väreen Väppi-palvelusta. Palvelu on ladattavissa maksutta iOs- ja Android -sovelluskaupoista. Väreen tulevilta verkkosivuilta (www.vare.fi) löytyy lisätietoa palvelusta sekä linkki palvelun selainversioon. Väreen sivut aukeavat joulukuun aikana.

Jyväskylän Energian sähkönmyynnin asiakkaiden oma JEE!-etuohjelma päättyy vuoden loppuun, mutta asiakasetuja on tarjolla myös jatkossa. Väre tarjoaa kuluttaja-asiakkailleen mm. ilmaisen Avainturvan, joka korvaa avainten katoamisesta aiheutuvia kuluja 500 euroon saakka ilman omavastuuta. Avainturva on vuodenvaihteen jälkeen automaattisesti voimassa kaikilla Väreen sähkönmyynnin kuluttaja-asiakkailla. Myös avainturvasta löytyy myöhemmin lisätietoa Väreen verkkosivuilta.

Asiakaspalvelu auttaa

Jyväskylän Energian asiakaspalvelu ja yritysmyynti palvelevat alkuvaiheessa Väreeseen liittyvissä asioissa. Asiakaspalveluumme voi ottaa yhteyttä kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä numerossa 014 366 4010. Sähkönmyynnin asiakkaat tulevat myös saamaan postitse kirjeen, jossa kerrotaan muutoksesta.

Väreen oma asiakaspalvelu aukeaa 2.1.2019. Väreen asiakaspalvelun yhteystiedot ja aukioloajat:

Asiakaspalvelu palvelee numerossa 03 777 3131
Sähköposti: asiakaspalvelu (at) vare.fi
Aukioloajat: ma-pe 8-20, la 10-16

Väreen verkkosivut www.vare.fi aukeavat joulukuun aikana.

Siirtymävaiheen viestintä

Siirtymävaiheen aikana Väreen asioista pysyy ajan tasalla seuraamalla JE:n verkkosivuja ja sosiaalisen median kanavia. Tämä artikkeli päivittyy sitä mukaa, kun uutta tietoa on jaettavana.

Väreilevää loppuvuotta!

Väre (Väre Energia Oy) on uusi valtakunnallisesti toimiva energiapalveluyhtiö, jonka osakkaina ovat Jyväskylän Energia Oy, Savon Voima Oyj, Kuopion Energia Oy ja Lappeenrannan Energia Oy. Yhtiö aloittaa toimintansa 1.1.2019. Aloittaessaan yhtiöllä on noin 250 000 asiakasta ja se on Suomen 4. suurin sähkönmyyjä. Yhtiön kotipaikka on Kuopio, lisäksi sillä on toimipisteet Jyväskylässä ja Lappeenrannassa.

 


Kommentit ilmestyvät moderoinnin jälkeen. Kommenteissa ei saa rikkoa lakia eikä viestinnän hyviä tapoja.

Kommentoi "Sähkönmyyntisopimukset siirtyvät Väreelle"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  _  __   _    _     ______   __   __    ______  
 | |/ // | || | ||  /_   _//  \ \\/ //  /_   _// 
 | ' //  | || | ||  `-| |,-    \ ` //   `-| |,-  
 | . \\  | \\_/ ||    | ||      | ||      | ||   
 |_|\_\\  \____//     |_||      |_||      |_||   
 `-` --`   `---`      `-`'      `-`'      `-`'   
                                                 
 
 

7 kommenttia "Sähkönmyyntisopimukset siirtyvät Väreelle"

Pilikku 30.11.2018 11.52

Eikö Väre ole suojeltu sukunimi. Onko sille jokin syy, miksi ja miten Väre valittiin? Lähinnä kiinnostaa vain.

Satu Kuusinen 30.11.2018 11.56

Uuden energiapalveluyhtiön nimeä suunniteltaessa haluttiin löytää hieno suomalainen nimi, joka olisi lyhyt ja ytimekäs ja erottuisi positiivisesti suomalaisten energiayhtiöiden joukosta, mutta myös mukavan eksoottinen tarvittaessa Pohjoismaisilla markkinoillakin.

Väre kuvastaa meille tulevaisuuteen katsomista, positiivista kihelmöintiä, rohkeutta lähestyä asiakkaita ja lähteä ratkomaan arjen haasteita (laajempiakin kuin vain pelkkä sähkö). Kun olen testannut nimeä, olen huomannut sen aiheuttavan positiivisia mielikuvia, ilahtumista ja yllätystä. Väre on hieno nimi ja haluamme tuottaa sille ehdottomasti kunniaa!

Ystävällisin terveisin,
Satu Kuusinen, Väre

Heikki Sorjonen 3.12.2018 16.42

Eihän määräaikaiset sopimukset voi siirtyä "automaattisesti" toiselle yhtiölle. Kyllähän asiakkaan pitää myös voida vaikuttaa asiaan ja hyväksyä se. Ei asiakastietoja myydä noin vain!!! (vaikka tehdyt sopimukset ovatkin voimassa entiseen tapaan), Odotan yhtiön kirjallaista tiedotetta ja suostumustani asiaan!!!

Heikki Sorjonen 3.12.2018 16.42

On muuten mukava lähettää kommenteja kun ne eivät kelpaa!!!

Jyväskylän Energia 3.12.2018 16.49

Hei Heikki ja kiitos kommenteistasi!

Kommentteja ei julkaista sivuillamme ennen moderointia, emmekä valitettavasti käsittele niitä viikonlopun aikana, joten viive kommenttiesi julkaisussa johtuu siitä.

Emme ole myyneet asiakkaidemme sopimuksia tai asiakastietoja eteenpäin, vaan sähkönmyyntisopimukset siirtyvät kokonaisuutena liiketoiminnan siirtyessä uuteen yhtiöön, jossa Jyväskylän Energia (JE) on taustalla omistajana. JE ei enää itse jatka sähkönmyyjänä suoraan, vaan vahvasti Väreen taustalla omistajayhtiönä.

Sähkönmyynnin sopimusehtojemme mukaisesti meillä on sähkönmyyjänä oikeus siirtää myyntisopimus toiselle myyjälle, tässä tapauksessa Väreelle, kunhan sopimuksen ehdot eivät muutu. Sähkönmyynnin sopimusehdot löytyvät täältä verkkosivuiltamme, Sähkön myynti -sivun alla olevalta Hinnastot ja sopimusehdot -alasivulta (Sähkön myyntiehdot 1.1.2015 alkaen, myyntisopimuksen siirtoa koskevat asiat löytyvät kohdasta 9).

Olemme lähettäneet sähkönmyynnin asiakkaillemme kirjeen muutoksesta viime viikolla. Kirjeet ovat perillä todennäköisimmin tämän viikon aikana Postin kulusta riippuen. Myös sähköinen tiedote asiasta on lähetetty viime viikolla kaikille niille asiakkaillemme, joiden sähköpostiosoite on tiedossamme.

Lisätietoja omasta sopimuksestasi voit kysyä asiakaspalvelustamme, joka palvelee numerossa 014 366 4010 ma-su 24h tai vaikkapa täällä sivuillamme chat-palvelussa.

Ystävällisin terveisin,
Jyväskylän Energia

Sari 7.12.2018 8.17

Kilpailutin jossain vaiheessa aktiivisesti sähkösopimuksiani, mutta kun Jyväskylän Energian hinnat olivat melko kilpailukykyiset, ajattelin että miksi en kannattaisi paikallista... Myös yksi iso kriteeri oli se että sähköstä tuli YKSI lasku! Nyt siis tulee jatkossa taas kaksi laskua, joten taidampa siirtyä taas kannattamaan jotain halvempaa vaihtoehtoa. :(

Jyväskylän Energia 7.12.2018 15.33

Hei Sari,

Kiitos palautteesta. Ymmärrämme erillisistä sähkönmyynnin ja siirron laskuista aiheutuvan lisävaivan. Laskujen eriytyminen johtuu siitä, että Väreen asiakas- ja sopimustiedot ovat jatkossa eri järjestelmässä kuin Jyväskylän Energian asiakastiedot. Yhteislaskutuksen jatkamista on selvitetty monelta kannalta, mutta valitettavasti emme ole löytäneet siihen kustannustehokasta ratkaisua. Yksi keino laskujen aiheuttaman lisävaivan pienentämiseksi on siirtyä e-laskuun, jolloin laskujen maksaminen on vaivattomampaa.

Tammi- ja helmikuussa Jyväskylän Energia laskuttaa vielä sähkönmyynnin ja -siirron samalla laskulla ja laskut maksetaan totuttuun tapaan Jyväskylän Energialle. Laskun erittelyssä myyjänä näkyy jo tammikuusta lähtien Väre Energia Oy. Maaliskuusta lähtien sähkönmyynti ja -siirto laskutetaan erikseen. Sähkönmyyntilasku tulee Väreeltä ja siirtolasku Jyväskylän Energian JE-Siirto Oy:ltä.

Väre pystyy jatkossa tarjoamaan monipuolisempia palveluja ja pitämään suuremman volyymin ansiosta myös sähkön hinnan kilpailukykyisenä, joten kannattaa edelleen seurata myös Väreen tarjouksia. Jyväskylän Energian omistusosuuden kautta Väreessä säilyy edelleen myös vahva linkki Jyväskylään.

Ystävällisin terveisin,
Jyväskylän Energia