Ota yhteyttä

Sähkönmyyntisopimukset siirtyivät Väreelle

27.11.2018

Jyväskylän Energian sähkönmyyntisopimukset siirtyivät 1.1.2019 Väre Energia Oy:lle ja jatkuvat entisellään.

Huom! Alkuperäinen artikkeli on julkaistu 27.11. Tätä artikkelia on sen jälkeen päivitetty sen mukaan, kun uutta tietoa Väreestä on ollut saatavilla. Viimeinen päivitys on tehty heti vuodenvaihteen jälkeen, kun sopimukset ovat siirtyneet Väreelle.

Jyväskylän Energia, Savon Voima, Kuopion Energia sekä Lappeenrannan Energia allekirjoittivat perustamissopimuksen yhteisestä sähkönmyynti- ja energiapalveluyhtiöstä kesäkuussa. Tästä syntyi Väre, juuriltaan paikallinen, mutta kasvutavoitteellaan Suomen suurimpien toimijoiden joukkoon tähtäävä valtakunnallinen energiayhtiö.

Väre aloitti toimintansa 1.1.2019, jolloin Jyväskylän Energian nykyisten sähkönmyynnin asiakkaiden sopimukset siirtyivät automaattisesti Väreelle. Sopimukset jatkuvat entisellään. Asiakkailta muutos ei ole vaatinut toimenpiteitä, eikä se vaikuta myöskään sähköntoimitukseen. Myös pientuotannon ylijäämän ostosopimukset siirtyivät Väreelle.

Jyväskylän Energian muut liiketoiminnot, kuten sähkönsiirto ja -tuotanto sekä kaukolämmön ja veden tuotanto ja jakelu, pysyvät ennallaan.

Muutoksen vaikutukset laskutukseen

Jyväskylän Energia laskuttaa Väreen sähkönmyynnin osuuden helmikuun 2019 loppuun saakka. Väre alkaa lähettää omia laskuja 1.3.2019 alkaen, jonka jälkeen kaikki Väreen asiakkaat saavat sähkönmyynnin ja -siirron laskut erillisinä laskuinaan.

Mikäli asiakkaan sähköverkkoyhtiönä on aiemmin ollut Jyväskylän kantakaupunkialueella toimiva JE-Siirto Oy, on yksi lasku kattanut aiemmin sekä sähkönmyynnin että -siirron. Jatkossa myynnin osuuden laskuttaa Väre ja siirron JE-Siirto Oy (laskulla Jyväskylän Energia). Järjestelmämuutoksista johtuen laskutusrytmi voi poiketa totutusta maaliskuun osalta. Tämän jälkeen rytmi palaa normaaliksi.

Suoramaksu- ja e-laskujen osalta toimenpiteissä on pankkikohtaisia eroja, jotka näkyvät alla olevassa taulukossa.

Huom! Suoramaksun aktivoiminen Väreelle voi tapahtua vasta, kun asiakas saa ensimmäisen laskun Väreeltä ja käyttää siinä olevia tietoja. Samoin uusi e-laskun vastaanottaja voi tehdä ilmoituksen vasta saatuaan ensimmäisen Väre-laskun.

Huomioithan myös, että taulukosta poiketen Aktian e-laskun osalta tilanne on muuttunut siten, että myös Aktian asiakkaat saavat verkkopankkiin ohjeet Väreen lisäämisestä e-laskuttajaksi.

Muutoksia online-palveluissa ja JEE!-etuohjelmassa

Sähkönmyynnin sopimus- ja kulutustiedot näkyvät Jyväskylän Energian sähköisessä asiointipalvelussa Monitorissa helmikuun 2019 loppuun saakka. Maaliskuusta alkaen sähkönmyynnin sopimus- ja kulutustietoja voi tarkastella Väreen Väppi-palvelusta. Palvelu on ladattavissa maksutta iOs- ja Android -sovelluskaupoista. Väreen verkkosivuilta (www.vare.fi) löytyy lisätietoa palvelusta sekä linkki palvelun selainversioon. 

Jyväskylän Energian sähkönmyynnin asiakkaiden oma JEE!-etuohjelma päättyi vuoden 2018 loppuun, mutta asiakasetuja on tarjolla myös jatkossa. Väre tarjoaa kuluttaja-asiakkailleen mm. ilmaisen Avainturvan, joka korvaa avainten katoamisesta aiheutuvia kuluja 500 euroon saakka ilman omavastuuta. Avainturva on vuodenvaihteen jälkeen automaattisesti voimassa kaikilla Väreen sähkönmyynnin kuluttaja-asiakkailla. Myös avainturvasta löytyy lisätietoa Väreen verkkosivuilta.

Asiakaspalvelu auttaa

Jyväskylän Energian asiakaspalvelu ja yritysmyynti palvelevat alkuvaiheessa Väreeseen liittyvissä asioissa. Asiakaspalveluumme voi ottaa yhteyttä kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä numerossa 014 366 4010. Sähkönmyynnin asiakkaille on myös lähetetty vuoden 2018 lopulla postitse kirje, jossa kerrotaan muutoksesta.

Väreen oma asiakaspalvelu palvelee seuraavasti:

Asiakaspalvelu palvelee numerossa 03 777 3131
Sähköposti: asiakaspalvelu (at) vare.fi
Aukioloajat: ma-pe 8-20, la 10-16

Väreen verkkosivut löydät osoitteesta www.vare.fi.

Siirtymävaiheen viestintä

Siirtymävaiheen aikana Väreen asioista pysyy ajan tasalla seuraamalla  Väreen ja JE:n verkkosivuja sekä sosiaalisen median kanavia. Tämä artikkeli päivittyy aina sitä mukaa, kun uutta tietoa on jaettavana.

Väreilevää vuotta 2019!

Väre (Väre Energia Oy) on uusi valtakunnallisesti toimiva energiapalveluyhtiö, jonka osakkaina ovat Jyväskylän Energia Oy, Savon Voima Oyj, Kuopion Energia Oy ja Lappeenrannan Energia Oy. Yhtiö aloitti toimintansa 1.1.2019. Aloittaessaan yhtiöllä on noin 250 000 asiakasta ja se on Suomen 4. suurin sähkönmyyjä. Yhtiön kotipaikka on Kuopio, lisäksi sillä on toimipisteet Jyväskylässä ja Lappeenrannassa.

 


Kommentit ilmestyvät moderoinnin jälkeen. Kommenteissa ei saa rikkoa lakia eikä viestinnän hyviä tapoja.

Kommentoi "Sähkönmyyntisopimukset siirtyivät Väreelle"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

 _    _     ______    ______     ___      ______  
| |  | ||  /_   _//  /_   _//   / _ \\   /_____// 
| |/\| ||   -| ||-   `-| |,-   / //\ \\  `____ `  
|  /\  ||   _| ||_     | ||   |  ___  || /___//   
|_// \_||  /_____//    |_||   |_||  |_|| `__ `    
`-`   `-`  `-----`     `-`'   `-`   `-`  /_//     
                                         `-`      
 
 

17 kommenttia "Sähkönmyyntisopimukset siirtyivät Väreelle"

Sivu 1/2

Pilikku 30.11.2018 11.52

Eikö Väre ole suojeltu sukunimi. Onko sille jokin syy, miksi ja miten Väre valittiin? Lähinnä kiinnostaa vain.

Satu Kuusinen 30.11.2018 11.56

Uuden energiapalveluyhtiön nimeä suunniteltaessa haluttiin löytää hieno suomalainen nimi, joka olisi lyhyt ja ytimekäs ja erottuisi positiivisesti suomalaisten energiayhtiöiden joukosta, mutta myös mukavan eksoottinen tarvittaessa Pohjoismaisilla markkinoillakin.

Väre kuvastaa meille tulevaisuuteen katsomista, positiivista kihelmöintiä, rohkeutta lähestyä asiakkaita ja lähteä ratkomaan arjen haasteita (laajempiakin kuin vain pelkkä sähkö). Kun olen testannut nimeä, olen huomannut sen aiheuttavan positiivisia mielikuvia, ilahtumista ja yllätystä. Väre on hieno nimi ja haluamme tuottaa sille ehdottomasti kunniaa!

Ystävällisin terveisin,
Satu Kuusinen, Väre

Heikki Sorjonen 3.12.2018 16.42

Eihän määräaikaiset sopimukset voi siirtyä "automaattisesti" toiselle yhtiölle. Kyllähän asiakkaan pitää myös voida vaikuttaa asiaan ja hyväksyä se. Ei asiakastietoja myydä noin vain!!! (vaikka tehdyt sopimukset ovatkin voimassa entiseen tapaan), Odotan yhtiön kirjallaista tiedotetta ja suostumustani asiaan!!!

Heikki Sorjonen 3.12.2018 16.42

On muuten mukava lähettää kommenteja kun ne eivät kelpaa!!!

Jyväskylän Energia 3.12.2018 16.49

Hei Heikki ja kiitos kommenteistasi!

Kommentteja ei julkaista sivuillamme ennen moderointia, emmekä valitettavasti käsittele niitä viikonlopun aikana, joten viive kommenttiesi julkaisussa johtuu siitä.

Emme ole myyneet asiakkaidemme sopimuksia tai asiakastietoja eteenpäin, vaan sähkönmyyntisopimukset siirtyvät kokonaisuutena liiketoiminnan siirtyessä uuteen yhtiöön, jossa Jyväskylän Energia (JE) on taustalla omistajana. JE ei enää itse jatka sähkönmyyjänä suoraan, vaan vahvasti Väreen taustalla omistajayhtiönä.

Sähkönmyynnin sopimusehtojemme mukaisesti meillä on sähkönmyyjänä oikeus siirtää myyntisopimus toiselle myyjälle, tässä tapauksessa Väreelle, kunhan sopimuksen ehdot eivät muutu. Sähkönmyynnin sopimusehdot löytyvät täältä verkkosivuiltamme, Sähkön myynti -sivun alla olevalta Hinnastot ja sopimusehdot -alasivulta (Sähkön myyntiehdot 1.1.2015 alkaen, myyntisopimuksen siirtoa koskevat asiat löytyvät kohdasta 9).

Olemme lähettäneet sähkönmyynnin asiakkaillemme kirjeen muutoksesta viime viikolla. Kirjeet ovat perillä todennäköisimmin tämän viikon aikana Postin kulusta riippuen. Myös sähköinen tiedote asiasta on lähetetty viime viikolla kaikille niille asiakkaillemme, joiden sähköpostiosoite on tiedossamme.

Lisätietoja omasta sopimuksestasi voit kysyä asiakaspalvelustamme, joka palvelee numerossa 014 366 4010 ma-su 24h tai vaikkapa täällä sivuillamme chat-palvelussa.

Ystävällisin terveisin,
Jyväskylän Energia

Sari 7.12.2018 8.17

Kilpailutin jossain vaiheessa aktiivisesti sähkösopimuksiani, mutta kun Jyväskylän Energian hinnat olivat melko kilpailukykyiset, ajattelin että miksi en kannattaisi paikallista... Myös yksi iso kriteeri oli se että sähköstä tuli YKSI lasku! Nyt siis tulee jatkossa taas kaksi laskua, joten taidampa siirtyä taas kannattamaan jotain halvempaa vaihtoehtoa. :(

Jyväskylän Energia 7.12.2018 15.33

Hei Sari,

Kiitos palautteesta. Ymmärrämme erillisistä sähkönmyynnin ja siirron laskuista aiheutuvan lisävaivan. Laskujen eriytyminen johtuu siitä, että Väreen asiakas- ja sopimustiedot ovat jatkossa eri järjestelmässä kuin Jyväskylän Energian asiakastiedot. Yhteislaskutuksen jatkamista on selvitetty monelta kannalta, mutta valitettavasti emme ole löytäneet siihen kustannustehokasta ratkaisua. Yksi keino laskujen aiheuttaman lisävaivan pienentämiseksi on siirtyä e-laskuun, jolloin laskujen maksaminen on vaivattomampaa.

Tammi- ja helmikuussa Jyväskylän Energia laskuttaa vielä sähkönmyynnin ja -siirron samalla laskulla ja laskut maksetaan totuttuun tapaan Jyväskylän Energialle. Laskun erittelyssä myyjänä näkyy jo tammikuusta lähtien Väre Energia Oy. Maaliskuusta lähtien sähkönmyynti ja -siirto laskutetaan erikseen. Sähkönmyyntilasku tulee Väreeltä ja siirtolasku Jyväskylän Energian JE-Siirto Oy:ltä.

Väre pystyy jatkossa tarjoamaan monipuolisempia palveluja ja pitämään suuremman volyymin ansiosta myös sähkön hinnan kilpailukykyisenä, joten kannattaa edelleen seurata myös Väreen tarjouksia. Jyväskylän Energian omistusosuuden kautta Väreessä säilyy edelleen myös vahva linkki Jyväskylään.

Ystävällisin terveisin,
Jyväskylän Energia

Janne 17.12.2018 11.51

Hei,

Miksi Jyväskylän energia ei voi lähettää tiedotteita sähköisesti. Laskut tulevat kyllä verkkopankkiin, mutta tiedotteet pitää katsoa postilaatikosta.

Kun osaan kiinteistöistä ei ole kulkua joka päivä, postien seuranta on harvempaa ja laatikossa kirje saattaa kastua. Sen skannaus sähköiseen muotoon on tuskallista, kun skanneri ei saa kastuneesta ja kuivatetusta paperista selvää.

Eikö se tulisi edullisemmaksi lähettää sähköposti, kuin paperinen kirje.

Muuten hyvä yhtiö, mutta voisi vielä näissä tiedotteissa vielä petrata, tai sitten edes julkaista nämä tiedotteet verkkosivuilla, jos sähköpostin lähetys on liian iso ja vaativa prosessi.

Jyväskylän Energia 17.12.2018 12.01

Hei Janne,

Ja kiitos palautteestasi! Jos olet sähkönmyynnin asiakkaamme, etkä ole saanut Väre-muutoksesta sähköpostitse tiedotetta, voi olla, ettei sähköpostiosoitteesi ole jostain syystä lähetyslistallamme. Olemme maininneet Väreestä jo useammassa sähköisessä tiedotteessa ja sähkönmyynnin asiakkaiden JEE!-uutiskirjeessä viime kesästä lähtien ja viimeisin tiedote lähti asiakkaillemme sähköpostitse 29.11.

Tässä artikkelissa olemme pyrkineet tuomaan esiin kaikki ne asiat, mitä postitse lähetetyssä asiakaskirjeessäkin mainittiin. Olemme myös sijoittaneet tämän artikkelin etusivullemme, jotta asia olisi mahdollisimman helposti löydettävissä.

Palaamme sinulle päin vielä henkilökohtaisella sähköpostilla asiaan liittyen.

Ystävällisin terveisin,
Jyväskylän Energia

Carl-Henrik Lindblom 20.12.2018 16.09

Hei,

Kiitos viestistä. Tämänkö takia ei jaeta Jyväskylän Energian seinäkalenteria vuodelle 2019 ?

Jyväskylän Energia 20.12.2018 16.20

Hei Carl-Henrik,

Seinäkalentereita 2019 ei tosiaan nyt teetetty lainkaan. Ensi vuonna yhtiömme visuaalinen ilme uudistuu, joten emme tahtoneet tehdä kalenteria vanhentuvalla ilmeellä.

Tiedämme, että monet asiakkaamme ovat pitäneet kalentereista kovasti, mutta osalle ne ovat olleet myös melko yhdentekeviä. On kuitenkin aina mukava kuulla asiakkaista, joille ilolla suunnittelemamme kalenteri on ollut mieluinen yllätys!

Tulevaisuuden osalta emme osaa vielä sanoa, miten kalentereiden käy ja teetetäänkö kalenteri esimerkiksi vuotta 2020 varten.

Mukavaa joulua kalenterittomuudesta huolimatta!

Ystävällisin terveisin,
Jyväskylän Energia

heikki sorjonen 21.12.2018 10.48

Kylläpä tietotus asiasta on mennyt hieman nurinkurisesti. Asiakaat saavat lukea muualta muutoksesta, ennenkuin yhtiö itse tiedottaa. Yhtiö ei myöskään kerro avoimesti ja julkisesti, että aiemmin tehdyt sopimukset voi purkaa, jos yhtiö järjestelyissä tapahtuu muutoksia. Vaikka sopimukset jatkuvat entisellään niin muutoksitta mielestäni tulee ilmoittaa ensisijaisesti asiakkaille joita muutokset koskevat (kirjallisesti/henkilökohtaisesti) eikä vain ilmoiteta "yleisesti jossakin". Odotan edelleen sopimuksen purkamisilmoitusta...
Ps. on muuten mukava lukea näitä commensia

Jyväskylän Energia 21.12.2018 10.51

Hei Heikki,

Kiitos palautteestasi. Kuten jo aiemmin kerroimme, olemme lähettäneet kaikille sähkönmyynnin asiakkaillemme postitse kirjeen muutoksesta joulukuun alussa. Myös sähköinen tiedote asiasta on lähetetty kahdesti - viimeisin eilen torstaina - kaikille niille asiakkaillemme, joiden sähköpostiosoite on tiedossamme.

Jos sinulla on kysyttävää omaan sopimukseesi liittyen, pyydämme ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme numeroon 014 366 4010.

Ystävällisin terveisin,
Jyväskylän Energia

Ossi Mäkelä 25.2.2019 9.36

Ihmettelin verkkopankkiini tullutta e-laskun hyväksymispyyntöä
Mikä ihmeen Väre. En ole saanut mitään kirjettä tai muuta viestiä Kotiin tai sähköpostiin.

Jyväskylän Energia 25.2.2019 10.40

Hei Ossi,

Ja kiitos viestistäsi!

Ikävä kuulla, että tieto Väreestä ei ole tavoittanut sinua. Olemme lähettäneet kaikille sähkönmyynnin asiakkaillemme, eli nykyisille Väreen asiakkaille, postitse kirjeen muutoksesta joulukuun alussa. Myös sähköinen tiedote asiasta on lähetetty kahdesti viime vuoden lopulla, viimeisin torstaina 20.12. Sähköinen tiedote on lähetetty kaikille niille asiakkaille, joiden sähköpostiosoite on ollut tiedossamme. Näiden henkilökohtaisten tiedotteiden lisäksi olemme kertoneet asiasta täällä sivuillamme sekä sosiaalisen median kanavissamme.

Tämä artikkeli, jota kommentoit, on julkaistu alun perin 27.11. Artikkelia on päivitetty sen jälkeen aina silloin, kun uutta tietoa Väreestä ja sopimusten siirtymisestä on ollut saatavilla. Viime viikolla julkaisimme myös toisen artikkelin, jossa kerrataan vielä muutoksia laskutukseen. Tämän yhteenvedon löydät täältä: https://www.jyvaskylanenergia.fi/artikkelit/artikkeli/2968/vareen_asiakas_tarkista_tasta_muutokset_laskutukseen

Huomioithan, että viimeinen päivämäärä e-laskun hyväksynnälle on 20.3.2019.

Ystävällisin terveisin,
Jyväskylän Energia