Ota yhteyttä

Ruthin leipomo, paikallisesti paikallisille

Perinteikäs jyväskyläläinen elintarvikealan yritys, Ruthin leipomo, on ollut Jyväskylän Energian asiakas maaliskuusta 2010 alkaen. Silloin Markku Mäkinen ryhtyi Ruthin leipomon yrittäjäksi. Mäkinen haluaa suosia paikallisia yhteistyökumppaneita ja valitsi siksi JE:n.

Tänä vuonna 110 vuotta täyttävä Ruthin leipomo valmistaa erilaisia leipiä, limppuja ja kahvileipiä niin kauppiaille kuin kuluttajille Keski-Suomessa. Pääartikkeli on leipä ja kahvileipiäkin valmistetaan noin 30 lajia. Lisäksi tuotevalikoimaan kuuluu konditoriatuotteita. Kaiken kaikkiaan tuotenimikkeitä on liki 70 ja niiden variaatiot lisäävät valikoimaa entisestään. Suosituin tuote on perinteikkäästi täysrukiista leivottu palaleipä.

Tuontileipä ajaa leipomoja ahtaalle


Kotimaisen leivän kysyntä on Suomessa kasvanut. Mäkinen toivoo kysynnän näkyvän ennen pitkään myös paikallisesti, sillä leipomoalalla kilpailu on kovaa. Suuri osa Keski-Suomessa syötävästä leivästä on muualta tuotua, mikä on johtanut usean pienen leipomon lakkauttamiseen. Haastetta on myös siinä, että paikalliset tuotteet maistuisivat keskisuomalaisille nykyistä paremmin.

Ruthin leipomon vahvuuksia ovat paikallisuus, tuoreus sekä nopea reagointikyky. Paikallisuus on tärkeä asia Mäkiselle. Se toistuu leipomoyrittäjän puheissa useasti.

- Haluan esimerkilläni kannustaa suosimaan paikallisia yrityksiä ja uusin juuri Ruthin leipomon sähkösopimuksen Jyväskylän Energian kanssa. Se työllistää ja tuo verotuloja omaan maakuntaan.

Trendit tuotekehityksen veturina


Kuluttajien tottumuksia Markku Mäkinen ennakoi asiakaspalautteita ja uutisia seuraamalla. Vuosikymmenten kokemus ja ammattitaito auttavat myös erilaisten ruokavaliotrendien hiljaisten signaalien tulkitsemisessa. Kun karppausbuumi aikanaan käynnistyi, Ruthin leipomolla oli valmis, jo kertaalleen markkinoilla käynyt tuote, joka saatiin nopeasti uudelleen tuotantoon.

- Olimme aikaamme edellä. Kehitimme vähähiilihydraattisen leivän jo ennen kuin karppausinto toden teolla Suomessa roihahti. Nykyään olemme ”karppileivän” ainoa valmistaja Suomessa. Myös porkkanaleipä oli valikoimissamme ennen kuin kilpailija vasta nyt toi oman juuresleipänsä markkinoille, naurahtaa Mäkinen.

Leipomotuotteen kulku ideasta valmiiksi tuotteeksi hoituu ripeästi. Nopeimmillaan uusi tuote voidaan saada ulos tunneissa. Jos kyse on linjaleivonnasta (esimerkiksi leivästä), prosessissa menee vähän kauemmin. Pakkaus on tuotekehitysprosessin pisin osa: se kestää noin 4-6 viikkoa.

Tuotteen elinkaari ei aina kuitenkaan vastaa odotuksia.

- Vaikka tuote olisi mielestämme miten hyvä tahansa, se ei takaa vielä mitään. Kun kauppa lisää tuotteeseen oman katteensa, hinta voi muodostua kuluttajalle ratkaisevan suureksi, vaikka kyse olisi vain muutamista kymmenistä senteistä, toteaa Mäkinen. Näin kävi esimerkiksi aiemmin tuotannossa olleelle luomuruisleivälle.

Tulevaisuus siintää valoisana


Osana Ruthin leipomon 110-vuotisen taipaleen juhlistamista Kuokkalan alakoulussa järjestettiin piirustuskilpailu. Kilpailun voittaneiden eka- ja kuudesluokkalaisen piirtämät kuvat koristavat nyt Ruthin leipomon uusia leipäpusseja. Kuvien iloiset leipurit puhkuvat intoa kakkujen ja leipien äärellä. Samaa intoa Mäkinen peräänkuuluttaa alalle tuleville: tahtoa, taitoa ja joustavuutta, mutta ennen kaikkea repullista intoa.

- Haasteista huolimatta Ruthin leipomon tulevaisuus näyttää kaikin puolin valoisalta, summaa leipuriyrittäjä Mäkinen.

 

 
Julkaistu: toukokuu 2016