Ota yhteyttä

Näin toimit sähkökatkoksen sattuessa

Jos valot sammuvat tai televisiosi lakkaa toimimasta, kyse voi olla laiteviasta, sähkökatkoksesta tai kotisi oman sähköverkon häiriöstä.Kokeile ensin, syttyvätkö valot muissa huoneissa ja toimivatko muut kodinkoneet.Varmista sulaketaulusta, että sulakkeet ovat ehjät. Vaihda tarvittaessa palanut sulake uuteen tai nosta vikakatkaisin. Jos koko asunto on pimeä eivätkä mitkään laitteet toimi, pääsulake voi olla palanut. Vaihda palanut pääsulake.Katso, onko naapurilla valot. Yleensä huoneistot, lähitalot ja lyhyt kadunpätkäkin kuuluvat samaan sähköverkkoon. Varmista myös, palavatko katuvalot tai sisävalot taloissa hieman kauempana. Jos valot ovat pois sieltäkin, kyseessä on kodin sähköverkkoa laajempi katko.

Jos huomaat sähkölaitteiden toimivan oudosti, valojen palavan normaalia kirkkaammin tai himmeämmin, katkaise sähkö välittömästi pääkytkimestä ja ilmoita asiasta käyttökeskukseemme. Kyseessä voi olla nollavika, jonka seurauksena sähkölaitteiden metalliset kuoret voivat tulla jännitteisiksi. Nollaviassa eri vaiheiden jännitteet muodostuvat epätavallisiksi ja ääritapauksessa jännite voi nousta 230 voltista 400 volttiin. Nollavikatilanteessa sähköjärjestelmän niin sanotut nollajohdot eivät ole ehjät. Tällöin sähkö lähtee kulkemaan talon metallisia rakenteita pitkin, jos talon maadoitus ei ole kunnossa. Nollavikoja havaitaan usein vanhoissa kiinteistöissä tai laajojen myrskyjen yhteydessä. Vikailmoituksen voit tehdä sähköisesti klikkaamalla tästä.

JE-Siirto Oy:n jakelualueella olevista häiriöistä saat lisätietoa osoitteesta
http://www.jyvaskylanenergia.fi/hairiotiedote tai soittamalla vikapalvelunumeroomme 014-3664040.

Tilaa sähköhäiriötiedot kännykkään ja/tai sähköpostiin ja ota käyttöösi maksuton tekstiviestipalvelumme, jolla saat tietoa sähkökatkoista. Lähetämme sähkökatkon syyn ja arvioidun keston. Saat palvelun käyttöösi Asiointi-osiomme kautta.

Sähkövian ilmetessä varmista ensin nämä asiat.