Ykshaukisen vesiosuuskunnan vesilaitos siirtyi Jyväskylän Energian omistukseen

5.9.2017

Jyväskylän Energia (JE) ja Ykshaukisen vesiosuuskunta allekirjoittivat tiistaina kauppasopimuksen, joka koski Ykshaukisen vesiosuuskunnan vesilaitostoimintaa ja pääosaa siihen liittyvästä verkosto-omaisuudesta.

Puuppolassa sijaitsevaan Ykshaukisen vesiosuuskuntaan kuuluu noin 160 liittyjäasiakasta. Osuuskunta ja JE ovat neuvotellet vesilaitoksen omistajanvaihdoksesta reilun vuoden.

Kaupan myötä vesiosuuskunnan liittyjäasiakkaista tulee JE:n vesiasiakkaita. Vesiosuuskunnan hallituksen sihteeri Osmo Heinälä lähetti kaupan toteutumisesta kertoneet tekstiviestit asiakkaille tiistai-iltapäivällä. Osapuolet eivät julkista kauppahintaa.

Vesilaitostoiminta Ykshaukisen vesiosuuskunnan alueella siirtyy JE:n hoidettavaksi joulukuun alusta lukien. Sitä ennen osuuskuntalaiset saavat liittymien irtisanomiskirjeen, joka sisältää myös uudet liittymissopimukset liitoskohtalausuntoineen sekä tietoa vesimittareiden vaihdosta. Osuuskunnan nykyisille asiakkaille järjestetään tiedotustilaisuus vesilaitostoimijan vaihtumisesta Puuppolan koululla 26.9. klo 18.

Ykshaukisen alueelle vesi tulee nykyisinkin JE:n verkosta, ja jätevedet puhdistetaan Jyväskylän Nenäinniemessä.

Vesiosuuskunnan puolesta sopimuksen allekirjoittaneet hallituksen puheenjohtaja Kauko Ekonen ja sihteeri Osmo Heinälä ovat huojentuneita kaupan etenemisestä maaliin.

- Vuoden 2014 vesihuoltolain kiristyneet vaatimukset kriisivalmiudesta ja -harjoittelusta sekä esimerkiksi tilapäisen desinfioinnin järjestämisestä ovat kasvattaneet huolta siitä, miten pieni vesilaitos tehtävistä tosipaikan tullen selviytyisi, Heinälä sanoo.

Jyväskylän Energialle erikokoisten vesilaitosten huoli resurssien riittävyydestä on tuttu. Alaa pidempään seuranneet vaativat resurssiongelman ratkaisuksi vesilaitosten tiiviimpää, innovatiivista yhteistyötä ja laitoskoon kasvattamista.

- Nykyvaatimusten mukaisen vesilaitostoiminnan hoitamisen edellyttämät resurssit ovat pullonkaula, jota Jyväskylän Energia ratkoo Pisara-vesioperaattorin avulla. Pisaran yhteistoimintamallien ansiosta pystymme tarjoamaan vesilaitoksille ratkaisuja, vaikka ne eivät sijaitsisi nykyisen vesiverkkoomme naapurissa, toteaa verkkojohtaja Kari Kautto Jyväskylän Energialta.

Verkkojohtaja Kari Kautto, Pisara, Jyväskylän Energia, p. 040 5532192

www.jyvaskylanenergia.fi   www.pisara.com