Maailman ensimmäinen jääoloihin suunniteltu merituulipuisto otettiin käyttöön – JE yksi omistajista

1.9.2017

Suomen Hyötytuuli Oy juhli torstaina maailman ensimmäisen jääoloihin suunnitellun merituulipuiston käyttöönottoa. Suomen ensimmäisen meriperustuksille rakennetun tuulipuiston valmistuminen Tahkoluotoon kasvattaa JE:n tuulivoiman määrää 200 prosentilla.

Uusiutuvan energian kärkiyhtiöihin Suomessa kuuluva Jyväskylän Energia on aiemmin pystynyt tarjoamaan Suomen Hyötytuuli Oy:n tuottamaa, omaa tuulisähköä noin 10 000 kerrostaloasunnon tarpeisiin. Nyt JE arvioi tuulivoimaosuutensa riittävän jopa 30 000 kerrostalokodin sähköistämiseen.

Suomalaisen tuulivoiman pioneeri

Suomen Hyötytuuli on panostanut merituulivoiman kehittämiseen pitkään. Se rakennutti maan ensimmäisen tuulivoimalan meriperustuksilla Porin Tahkoluotoon vuonna 2010.

Eilen vastaanotettujen turbiinien ja valmistuneen merituulivoiman demonstraatiohankkeen myötä Suomen Hyötytuuli yhteistyökumppaneineen on lisännyt merkittävästi merituulivoimaosaamista Itämerellä. Tätä kautta yhtiö on tehnyt mahdolliseksi teollisen mittakaavan energiantuotannon merellä tulevaisuudessa.

Tahkoluodon merituulipuiston valmistelu alkoi pilottivoimalan valmistuessa vuonna 2010. Voimalat nousivat täyteen korkeuteensa viikon aikataulusta edellä, ja merituulipuisto vastaanotettiin etuajassa. Etenemistä edisti kaavoituksesta ja luvituksesta lähtien sidosryhmien tahtotila ja positiivinen asenne merituulipuistoa kohtaan.

- Osapuolet ovat tehneet kaikkensa projektin onnistumiseksi, kiittää Suomen Hyötytuulen toimitusjohtaja Toni Sulameri.

Projektin aikana merituulivoimaan liittyvä teknologia selkiytyi ja kehittyi. Kustannustehokkaan merirakentamisen ehto on toimiva liiketoimintaketju, jonka rakentaminen Tahkoluodon projektissa aloitettiin.

- Suomen Hyötytuulella on nyt olemassa valmis konsepti merituulivoiman suunnitteluun ja rakentamiseen teollisessa mittakaavassa, Suomen Hyötytuulen hallituksen puheenjohtaja Tuomo Kantola toteaa.

Projektin pääyhteistyökumppanit olivat: Siemens Gamesa (turbiinit), Technip Offshore Finland Oy (meriperustukset), ABB Oy Power Grids (sähköasema), Pori Energia Sähköverkot Oy (verkkoliityntä), Prysmian Finland Oy (merikaapeli), Jan De Nul NV (merioperaatiot), Finnish Sea Service Oy (merikaapelin asennus) ja Blue Water Shipping Oy, Finland (satamaoperaatiot/ logistiikka).

Työ- ja elinkeinoministeriö myönsi Tahkoluodon merituulipuistohankkeelle 20 miljoonan euron investointituen merituulivoiman rakentamisen käynnistämiseksi Suomessa. Tuen tavoitteena oli uusiutuvan energian edistämisen lisäksi kokemuksien hankkiminen merituulivoiman erityispiirteistä Suomen oloissa.

Merituulivoiman tulevaisuus

Pohjanmerellä viime vuonna tapahtuneen voimakkaan teknologisen ja liiketoiminnallisen kehityksen ansiosta näyttää siltä, että merituulivoima on merkittävä energiantuotantomuoto tulevaisuudessa. Tärkein energian hintaan vaikuttava muutos ovat markkinoille tulevat jopa 15 megawatin voimalat.

Suomessa ympäristö merituulivoimalle on erilainen kuin Pohjanmerellä. Jäätyvä meri, matala rannikko, kova merenpohja, heikompi tuuli ja lähellä rannikkoa sijaitsevat puistot eroavat jonkin verran Pohjanmeren oloista ja vaativat erilaista teknologiaa. Merituulivoimassa on tulevaisuudessa mahdollisuus lisätä myös kotimaisuusastetta.

- Kansainvälisillä tuulivoimamarkkinoilla toimittaessa jääolosuhteisiin suunniteltujen teknologisten ratkaisujen kehittäminen voi tuoda vientimahdollisuuksia suomalaiselle projekti- ja teknologiaosaamiselle. Suomen Hyötytuuli on kiinnostunut merituulivoiman kehittämisestä tulevaisuudessakin, mutta poliittiset päätökset, kuten esimerkiksi suunniteltu kiinteistöveron nosto iskee eniten juuri riskinottoon ja kehittämiseen, Tuomo Kantola sanoo.

Tuomo Kantola, hallituksen puheenjohtaja, Suomen Hyötytuuli Oy
Toni Sulameri, toimitusjohtaja, Suomen Hyötytuuli Oy

Suomen Hyötytuuli Oy on kotimainen tuulienergian tuottaja, jolla on tuulipuistot Porissa ja Raahessa sekä useita tuulipuistohankkeita eri puolilla Suomea. Suomen Hyötytuulen omistavat Helen (Oy Mankala Ab), Jyväskylän Energia, Lahti Energia, Lappeenrannan Energia, Pori Energia, Tampereen Sähkölaitos, Turku Energia ja Vantaan Energia. www.hyotytuuli.fi