JE saneeraa lähes viisi kilometriä vesijohtoja ja viemäreitä Vaajakoskella tänä ja ensi kesänä

22.6.2017

Jyväskylän Energia -yhtiöt (JE) parantaa vedenjakelun varmuutta saneeraamalla lähes viisi kilometriä talousvesi- ja jätevesiverkostoa Vaajakoskella. Aluesaneeraushanke jakautuu kahdelle vuodelle ja kohdistuu verkoston heikkokuntoisimpaan osaan.

Heinäkuussa käynnistyvä urakka kattaa suunnitelman mukaan 10 kohdetta, jotka selviävät oheiselta kartalta sekä JE:n kotisivuilta tämän tiedotteen kohdalta. Asukkaille jaetaan työstä kertovat ennakkotiedotteet, ja urakoitsijana toimiva Putkistosaneeraus Eerola Oy informoi työn etenemisestä ja aikatauluista kiinteistöihin jaettavilla tiedotteilla.

Vaajakoskella on yleisenä ongelmana jätevesiviemäriin kuulumattomien hulevesien pääsy viemäriverkostoon. Hulevesiä kulkeutuu viemäriin tahattomasti verkon huonon kunnon vuoksi ja siksi, että sadevesiviemäreitä on aikanaan liitetty jätevesiverkkoon. Jyväskylän Energia toivoo kiinteistöjen omistajilta aktiivisuutta, jotta jatkossa viemäriverkostoon päätyisi vain jätevettä. Ylimääräinen vesi vie tilaa putkistosta ja voi aiheuttaa viemäritulvia. Matkalla puhdistamolle hulevesi kuluttaa turhaan pumppausenergiaa ja puhdistamolle päädyttyään tarpeettomasti puhdistuskemikaaleja ja -kapasiteettia.

Aluesaneeraus pyritään tekemään sujuttamalla, jolloin katuja ei tarvitse kaivaa auki joka paikassa. Kuitenkin esimerkiksi tonttiliittymien kohdilla katua on avattava. Huonokuntoiset vesijohdot ja viemärit uusitaan runkojohdolta tontin rajalle, jossa tonttiviemärin ja -vesijohdon vastuurajalle asennetaan uusi tarkastuskaivo.

Saneeraus aiheuttaa jonkin verran ennalta tiedotettavia vedenjakelun katkoksia, joita pyritään välttämään tilapäiset syötöt rakentamalla.

Työkohteissa tilapäisesti muuttuvat liikennejärjestelyt osoitetaan liikennemerkein. Liikennöinti tonteille onnistuu varovaisuutta noudattaen koko työmaa-ajan, mutta urakka aiheuttaa muutoksia kaistajärjestelyihin ja nopeusrajoitusten alenemista.

Urakoitsija: Putkistosaneeraus Eerola Oy: Matti Kohonen, p. 050 4557 070 (työmaan järjestelyt ja eteneminen).
Rakennuttaja: Jyväskylän Energia –yhtiöt: Jari Savinainen, p. 050 4372 106 (arkisin klo 9 – 16).

Kartta: http://www.jyvaskylanenergia.fi/filebank/2607-Tiedotetta_varten.jpg?fb_bfn=2606-Tiedotetta_varten.jpg