Keskeisten sulkuventtiilien uusinta Väinönkadulla parantaa kaukolämmön toimitusvarmuutta keskustassa

20.6.2017

Jyväskylän kävelykatu laajenee Väinönkadulle. Katu-urakan yhteydessä uusitaan myös kaukolämpöjohdot. Yksi työn laajimmalle vaikuttavista vaiheista on keskeisten sulkuventtiilien saneeraus Kauppakadun ja Väinönkadun risteyskaivossa ja verkoston korjaus Väinönkadun ja Yliopistonkadun risteyksessä.

Katu-urakan aikataulun mukaisesti kaukolämpötyöt ajoittuvat viikolle 26. Töiden aiheuttama lämpökatko on torstaina 29.6. Katko alkaa aamuneljältä. Lämmöt palautuvat koko katkoalueelle arviolta kello 19:ään mennessä. Koska remontti etenee vaiheittain, Väinönkadun yläosaan ja Yliopistonkadun alapäähän saadaan lämmöt jo aiemmin, arviolta kello 15:een mennessä.

Sulkuventtiilien uusinta Väinönkadulla on osa Jyväskylän Energian käynnissä olevaa lämpöverkon suljettavuuden parantamisprojektia. Se lisää kaukolämmön toimitusvarmuutta ja vikatilanteiden sattuessa auttaa rajaamaan häiriöalueen mahdollisimman pieneksi.

Katko koskee suurin piirtein Puistokadun ja Harjukadun sekä Sammonkadun ja Kauppakadun välistä aluetta. Katkoalueen kartta löytyy tästä: www.jyvaskylanenergia.fi/vainonkatu-katkokartta-170629

Katkoalueella sijaitsee yli 40 kiinteistöä, joiden isännöitsijöitä ja Jyväskylän Energian asiakastiedoista löytyneitä yhdyshenkilöitä on informoitu katkosta etukäteen. Heitä on pyydetty toimittamaan tietoa katkosta kiinteistöille.

Lämpökatkosta on myös jaettu katkotiedotteet vaikutusalueen kiinteistöihin kaksi viikkoa ennen katkoa. Lisäksi katkosta tiedotetaan mediatiedotteella ja JE:n häiriötiedotejärjestelmän avulla suoraan tiedotteet tilanneille asiakkaille.

Kesäaikainen lämpökatko aiheuttaa ongelmia lähinnä lämpimän käyttöveden puuttumisen kautta. Kylmä vesi toimii katkoaikanakin normaalisti.

Työmaan järjestelyt ja aikataulut: Kaukolämpöurakoitsija, KVL-tekniikka Oy, vastaava työnjohtaja Petri Haatainen, petri.haatainen@kvl-tekniikka.fi tai p. 010 2195258.

Rakennuttaja: Jyväskylän Energia Oy, projektipäällikkö Harri Kaakinen, harri.kaakinen@jenergia.fi tai p. 050 591 0407 (tavoitettavissa varmimmin arkisin klo 8-16).