Valmetin höyryn toimittaa jatkossa Jyväskylän Energian Hohka

6.6.2017

Valmetin nykyisen polttoöljyllä tuotetun höyryn korvaa vuoden vaihteeseen mennessä JE:n Hohkan ekologisempi ja energiatehokkaampi ratkaisu.

Jyväskylän Energian Hohka toimittaa jatkossa höyryn Valmetin käyttöön 6 MW:n (megawatin) sähkökattilan avulla. Näin suuria höyrylaitoksia ei Suomessa tehdä vuodessa monta – etenkään sähkökattilaratkaisulla. Sähkökattilalla on erinomainen toimitusvarmuus ja kattilahyötysuhde.

- Valmetille tuleva laitos on yksi suurimpia Suomessa tällä konseptilla. Sähkökattilalaitos parantaa energiatehokkuutta, kun päästään nykyisestä pitkästä höyrylinjasta eroon, jolloin energiaa ei kulu linjan lämpimänä pitämiseen. Myös raskaan polttoöljyn päästöt jäävät pois. Olemme iloisia, että Hohka saa olla toteuttamassa tämän kokoluokan laitosta ja vastata sen toiminnasta. Hoidamme laitoksen investoinnin, operoinnin, huollon, ylläpidon ja valvonnan koko sopimusajan, kertoo Hohkan Riku Martikainen.

Jyväskylän Energialla on jo kokemusta vastaavasta ratkaisusta Keski-Suomen keskussairaalalla, jossa se on todettu teknistaloudellisesti hyväksi. Myös Valmetilla uskotaan uuden sähkökattilan tuomiin hyötyihin sekä Jyväskylän Energian Hohkaan laitoksen toimittajana ja operoijana.

- Hanke jatkaa ja tiivistää pitkää yhteistyötä Valmetin ja Jyväskylän Energian välillä. Tuleva laitos on myös monin tavoin kestävämpi ratkaisu kuin vanha öljykattila ja tukee näin kestävän kehityksen mukaista toimintaamme, toteaa Valmetin paikallisjohtaja Timo Pirinen.

Lisätietoja:
Hohka: tuotepäällikkö Petri Liimatainen, p. 040 194 4449
Valmet: energiapalvelupäällikkö Juha Kangasmäki, p. 0400 547 236

Hohka® on Jyväskylän Energian uutta liiketoimintaa – älykkäiden ratkaisujen energiakumppani, joka kehittää asiakkaan liiketoimintaa. Lämmityksen ja viilennyksen asiantuntija Hohka tarjoaa myös uusiutuvia, kiertotalouteen tai polttamiseen perustuvia energiaratkaisuja, kuten aurinkoenergia, maalämpö, biokaasu, hake, pelletti, LNG, LPG ja poltettavat sivutuotteet. Hohka hallitsee sekä tekniset ratkaisut että investointien rahoittamisen. www.hohka.fi