Vesioperaattori Pisara esittäytyy virtuaalisesti ja livenä Yhdyskuntatekniikka 2017 -näyttelyssä

10.5.2017

Suomen ensimmäinen vesihuoltolaitosten yhteistyömalleja edistävä vesioperaattori Pisara virittää Yhdyskuntatekniikka 2017 -näyttelyssä keskustelua vesihuollon tilasta ja tulevaisuudesta.

Pisara tarjoaa näyttelyvieraille Paviljongissa mahdollisuuden virtuaalitodellisuuselämykseen. VR 360 -esitys ”Älykäs veden kiertokulku” heijastaa Pisara-vesihuollon ytimeen sisältyvää vastuuta vedestä ainutlaatuisena luontoarvona ja arvokkaana raaka-aineena.

Veden kiertokulun esitteleminen VR 360 -tekniikalla kuvastaa Pisaran käsitystä suomalaisen vesihuollon uusista kehityssuunnista, joissa digitaalisuudella on merkittävä rooli. Virtuaaliteknologian kehitys etenee, ja VR-sovelluksia on maailmalla jo jonkin verran teknisessäkin käytössä. Pisara tutkii niiden ja muidenkin digitaalisten teknologioiden soveltamisen mahdollisuuksia vesihuollossa.

- VR-teknologia on meitä kiinnostava kehitysalue selvitettävää teknologiaa ja mahdollinen kehitysaskel esimerkiksi etäoperointiin ja kunnossapitoon. Esimerkiksi, kun jokin tekninen tila mallinnetaan virtuaalisesti, mallinnukseen pystyy lisäämään tietoa paikasta. Tätä voi hyödyntää paikalle tuleva asentaja tai vaikkapa häntä etänä opastava toinen asiantuntija, havainnollistaa markkinointi- ja viestintäjohtaja Satu Kuusinen Pisarasta.

Esitys on nähtävillä messuosastolla B 440 tai Paviljongin toisessa kerroksessa sijaitsevassa Felix-tilassa.

Pisaralla on osaston ja virtuaalitilan lisäksi myös neljä tietoiskua messulavalla:
• Ke 10.5. klo 10.30 ”Pisara-asiakastarina: Hankasalmi”; kunnanjohtaja Matti Mäkinen, Hankasalmen kunta
• Ke 10.5. klo 13.30 ”Vesihuollon tulevaisuus”; verkkojohtaja Kari Kautto, Pisara/Jyväskylän Energia
• To 11.5. klo 10.30 ”Asiakaskokemuksia Pisaran digitaalisista palveluista”; maanmittausinsinööri Timo Takanen, Laukaan kunta
• To 11.5. klo 13.30 ”Vesihuollon tulevaisuus”; verkkojohtaja Kari Kautto, Pisara/Jyväskylän Energia

Yhdyskuntatekniikka 2017 -näyttelyn lisäksi Paviljongissa on keskiviikkona ja torstaina käynnissä Vesihuolto 2017 -päivät, joiden Pisara-puheenvuorot ovat:
• ”Vesihuollon omaisuudenhallinta – mitä se on ja kenen tehtävä se on?”
Wolmar-salissa 10.5. klo 14.40, puhujana kehittämispäällikkö Janne Pirttimäki, Pisara / Jyväskylän Energia –yhtiöt, lisätiedot: p. 050 351 2014, sähköposti: janne.pirttimaki@pisara.com
• ”Digitalisaatio lisää toimintavarmuutta ja kustannustehokkuutta sekä parantaa vesihuollon asiakastyytyväisyyttä”
Wilhelm-sali 11.5. klo 11.40, puhujana vesiliiketoiminnan kehittämispäällikkö Sakari Laitinen, Pisara, lisätiedot: p. 040 631 2851, sähköposti: sakari.laitinen@pisara.com

Pisaran kehityksen takana on Suomen viidenneksi suurin vesihuoltolaitos, Jyväskylän Energia. Tutustu Pisaran nettisivuihin www.pisara.com ja VR-esityksen teaser-videoon ”Pisara - Uusi älykäs vesioperaattori” osoitteessa https://youtu.be/KtyKFiJmvzI