Kommentti: Sähkön ja siirron hintoja tulisi tarkastella vertailukelpoisesti

14.3.2017

Omakotiliitto tilaamassa ”Kunnalliset maksut omakotitaloissa 2017” -tutkimuksessa tarkasteltiin puurakenteisen, 120-neliöisen ja 30 vuotta vanhan omakotitalon asumiskustannuksia 25 kunnassa. Vertailutalon sähkölämmittämiseen kului 15000 kWh sähköä ja kolmihenkisen perheen käyttösähköön 5000 kWh vuodessa.

Jyväskylän Energian jakeluverkon alueella JE-Siirto Oy:n siirtohinnat ovat suurten kaupunkien keskiarvossa. Tutkimuksenkin mukaan Jyväskylää kalliimpia sähkönsiirtäjiä olivat esimerkiksi Lahti, Helsinki, Kuopio, Oulu ja Espoo. Siirtohinnoittelun tasoa Suomessa valvoo Energiavirasto.

Mediassa ollut tieto Jyväskylän erityisen kalliista sähköverosta ei myöskään pidä paikkaansa, koska sähköveroa veroluokassa 1 peritään kaikkialla Suomessa 2,79372 snt/kWh. Siirtohinnan mukana valtiolle kerättävien verojen osuus voi silti kuluttajatyypistä riippuen olla jopa puolet sähkönsiirtolaskusta.

Sähkön myynnistä voi tutkimuksen taustalukuja näkemättä todeta sen, että toimitusvelvolliset hinnat ovat Suomessa - tässä markkinatilanteessa - selvästi kilpailutettuja, määräaikaisia hintoja, korkeammalla tasolla. Jyväskylän Energialla (JE) on myös toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia (esim. Toivo ja Pörssisähkö), joissa hinta määräytyy enemmän kyseisen hetken markkinahinnan mukaan. Niitä ei vertailussa ollut otettu huomioon.

Määräaikaisissa sopimuksissa JE kuuluu Suomen edullisimpiin sähkönmyyjiin. Tutkijalta puhelimessa saadun tiedon mukaan vertailu on tehty osalla yhtiöistä toimitusvelvollisen hinnan mukaan ja toisilla jollain muulla hinnalla. Siksi vertailu kohtelee eri yhtiöitä hyvin epätasa-arvoisesti.

Onneksi suurin osa omakotiasukkaista on kilpailuttanut sähkönhintansa, ja toimitusvelvollisilla sopimushinnoilla on Jyväskylänkin omakotiasukkaista vain murto-osa. Suosittelemme hintalaskuriin tutustumista sivuillamme tai esimerkiksi Energiaviraston osoitteessa http://www.sahkonhinta.fi/

Lisätiedot: Jyväskylän Energia -yhtiöt, markkinointi- ja viestintäpäällikkö Satu Kuusinen, p. 040 7327447

Lisätiedot: markkinointi- ja viestintäjohtaja Satu Kuusinen, p. 040 7327447