Jyväskylän Energia, Loiste ja Kuopion Energia valmistelevat yhteisen sähkönmyyntiyhtiön perustamista

9.2.2017

Kolmen energiayhtiön sähkökauppaliiketoiminnat yhdistämällä syntyisi Suomen markkinoiden neljänneksi suurin sähkönmyyjäyhtiö. Uusi yhtiö olisi perustajiensa mukaisesti valtakunnallinen, mutta juuriltaan maakunnallinen – helposti lähestyttävä, palveleva ja asiakasystävällinen.

Kuopion Energia, Jyväskylän Energia ja Loiste tavoittelevat voimien yhdistämisellä vahvempaa asemaa muuttuvilla sähkömarkkinoilla. Neuvotteluja on käyty kolmen yhtiön sähkönmyynnin yhdistämisestä perustettavaan yhtiöön. Yhtiöt tiedottivat henkilöstölleen meneillään olevista valmisteluista tänään.

Järjestely on tarkoitus toteuttaa liiketoimintasiirtona, jossa kunkin yhtiön sähkönmyynnin liiketoiminta siirtyisi perustettavaan yhtiöön. Siirto ei vaikuta osakasyhtiöiden muihin liiketoimintoihin. Päätöksenteko järjestelyyn osallistumisesta etenee yhtiöissä hieman eri tahtiin, mutta tarkoituksena on, että kaikki tarvittavat askeleet olisi otettu maaliskuun alkupuolella.

Mikäli järjestely toteutuu, yhtiöiden nykyisten sähköasiakkaiden sopimukset siirtyvät uuden yhtiön nimiin ja jatkuvat entisin ehdoin. Yhtiöiden näkemyksen mukaan muutos on asiakkaille positiivinen. Kun esimerkiksi tietojärjestelmäkustannuksia on jakamassa suurempi asiakasmäärä, uusi yhtiö pystyy panostamaan erillisiä yhtiöitä paremmin asiakasetuihin, palvelujen ja tuotteiden kehittämiseen ja hintojen edullisuuteen.

- Kilpailu sähkömarkkinoilla jatkaa kiristymistään. Ala valmistautuu pohjoismaisten vähittäismarkkinoiden avautumiseen lähivuosina. Yhdistämällä voimamme pystymme parhaiten turvaamaan asiakkaidemme ja omistajiemme edut. Uuden yhtiön osakkaina saamme kolmen alueellisen sähkönmyyjän tilalle vahvan valtakunnallisen brändin, yhtiöiden toimitusjohtajat toteavat.

Yhtiöt tiedottavat yhteisesti järjestelyjen etenemisestä tulevien viikkojen aikana.

Jyväskylän Energia Oy, toimitusjohtaja Tuomo Kantola, p. 050 3100183
Kuopion Energia Oy, toimitusjohtaja Esa Lindholm, p. 040 7097101