Jäiden mittaustuloksia Keljonlahdelta ja lähialueelta julkaistaan viikoittain

13.1.2017

Jäätilannetta Keljonlahden voimalaitoksen lähivesillä kartoitetaan talvisin viikoittain. Tulokset julkaistaan Jyväskylän Energian nettisivuilla osoitteessa www.jyvaskylanenergia.fi/jaatiedotekartta. Jyväskylän Energia muistuttaa myös Tuomiojärvellä ja Jyväsjärvellä sijaitsevista normaalia heikomman jään alueista.

Tämän lämmityskauden mittaukset alkoivat Keljonlahdella 13.1.2017. Kartoitus lopetetaan kevättalvella, kun jäillä liikkuminen käy mittaajille vaaralliseksi.
Tarpeen mukaan muuttuva vaara-alue merkitään jäälle lippusiimoilla siellä, missä on tai on ollut yleinen latu- tai kelkkareitti. Myös rannoille on viety kiinteästi asennetut varoitustaulut.

Jyväskylän Voiman mukaan mittaaminen ei valitettavasti takaa jään vahvuutta muualla kuin mittauskohdassa mittaushetkellä, koska sekä jäätilanne että voimalaitoksen ajotapa vaihtelevat. Jäillä liikutaan aina omalla vastuulla.

Myös Jyväs- ja Tuomiojärven heikomman jään alueet kannattaa huomioida

Jyväskylän Energia muistuttaa, että myös Rauhalahden voimalaitoksen edustalla Jyväsjärvellä on heikomman jään paikka. Rauhalahdessa 1980-luvun puolivälistä alkaen toimineen voimalaitoksen edustalla on vakiintunut tavaksi varoittaa voimalaitostoiminnan takia syntyvästä avovedestä ilmoitustauluin. Jään heikkenemistä voi tapahtua voimalaitokselta tulevan ojan läheisyydessä ja voimalaitoksen jäähdytysvettä ottavan putken läheisyydessä.

Tuomiojärvellä on kaksi vedentuotantoon liittyvää vaaranpaikkaa. Tuomiojärven hapettimet sijaitsevat Lehtisaaresta vahan uimarannan ja Priimuksen suuntiin. Ongelmaa keväisin tuottaa se, että aikanaan varoitusnauhat ja -kyltit aina vajoavat sulaan. Siksi Tuomiojärvelläkin ulkoilevien on hyvä painaa mieleensä hapetinten paikat ja välttää niiden lähialueita, joilla jää haurastuu normaalia aiemmin. Hapettimet on merkitty punaisilla pisteillä jäätiedotekarttaan.

Lisätietoja: turvallisuus- ja kehitysinsinööri Samuli Mäkinen, Jyväskylän Energia -yhtiöt, p. 040 648 3292