Et kai sinä ole ympäristökriminaali? Päästä pyttyyn vain sitä itseään!

7.11.2016

Jätevesien laatu paljastaa, että kodeissa käytetään paljon sellaisia tuotteita, jotka sisältävät ympäristölle vaarallisia aineita ja kemikaaleja. Hellintä luonnolle ja kuluttajan kukkarolle olisi estää haitta-aineiden ja kaiken muunkin turhan pääsy viemäriin.

Pyttyyn saa päästää vain sitä itseään.

- Jätevedenpuhdistamoissa poistetaan kyllä tehokkaasti ravinteet ja orgaaninen aines, mutta kaikkia haitta-aineita puhdistamot eivät pysäytä. Siksi niitä päätyy vesistöihin, kertoo vesiasiain päällikkö Saijariina Toivikko, Vesilaitosyhdistyksestä.

Vastuullinen kuluttaja varmistaa, ettei omassa kodissa viemäriä käytetä roskiksena. Jätevesien johtaminen ja puhdistus onnistuvat parhaiten, kun viemäriin ei laiteta sinne kulumattomia aineita. Kuluttajat voivat vaikuttaa valinnoillaan kustannustehokkaammin kuin puhdistamot teknisiä prosesseja lisäämällä.

- Jos puhdistamon prosessit pitäisi kasvattaa sellaisiksi, että kaikki nämä haitta-aineet saataisiin poistetuiksi, nousisivat jäteveden käsittelykustannukset roimasti, arvioi Jyväskylän Seudun Puhdistamo Oy:n toimitusjohtaja Petri Tuominen.

Yksi kuluttajalle helpoimmista teoista on kannellisen roskiksen hankinta vessaan. Näin vaikkapa vaipat, hammastikut ja korvapuikot välttyvät lipsahtamasta viemäriin. Vahinkoja toki sattuu – Jyväskylän Energiankin jätevesiverkosta ja -pumppaamoilta on toisinaan jouduttu onkimaan pois leluja, tekohampaita, kokonaisia muovipussirullia… Toisinaan myös kiinteistöltä poistuvaan linjaan on karannut vieraita esineitä, jotka pahimmillaan voivat aiheuttaa tukoksen ja nostaa likavedet omalle tai naapurin lattialle.

Jos käytät jo rutiinisti ympäristömerkittyjä puhdistusaineita, toimitat vanhentuneet lääkkeet apteekkiin ja maalit, lakat ja liuottimet vaarallisen jätteen keräykseen, toimit viisaasti sekä luonnon että kukkarosi kannalta. Jos haluat vielä parantaa, voit esimerkiksi suosia tekstiileissä luonnonkuituja ja vaihtaa triklosaania sisältävät kosmetiikkatuotteet haitattomampiin.

Lisää hyviä ideoita ja #pyttyasiaa löydät netistä osoitteesta pytty.fi. Vesilaitosyhdistyksen kanssa kampanjaa vauhdittavat Jyväskylän Energia ja Jyväskylän Seudun Puhdistamo sekä 14 suomalaista vesihuoltolaitosta. Kampanja näkyy netin ja sosiaalisen median lisäksi 7.– 17.11.2016 Jyväskylän, Helsingin, Espoon, Vantaan, Tampereen, Turun, Oulun, Porin, Lappeenrannan, Kuopion, Rovaniemen, Vaasan, Hämeenlinnan, Porvoon, Kajaanin, Järvenpään ja Kouvolan elokuvateattereissa.

Video: http://bit.ly/2euydmH

Lisätietoja:

Jyväskylän seudun jätevesien puhdistus:
Toimitusjohtaja Petri Tuominen, Jyväskylän Seudun Puhdistamo Oy, p. 040 8210 080

Valtakunnalliset jätevedet ja kampanjatiedot:
Vesiasiain päällikkö Saijariina Toivikko, Saijariina.toivikko@vvy.fi, (09) 8689 012.
Asiantuntija Terhi Uusitalo, Ympäristömerkintä, terhi.uusitalo@ecolabel.fi, (09) 6122 5118.
Tiedottaja Eeva Hörkkö, eeva.horkko@vvy.fi, (09) 8689 0123.

Kuvia median käyttöön: www.vvy.fi/pytty2016