Ota yhteyttä

Vauhtia energiayhtiön brändin kehittämiseen

Lokakuussa Jyväskylässä: asiakas- ja ympäristötyöpajojen lisäksi opiskelijat vierailivat Keljonlahden voimalaitoksella - opiskelijoiden kanssa kuvassa fasilitaattorimme Demolalta, päivämestari Reijo Sironen ja allekirjoittanut.

Lokakuussa Jyväskylässä: asiakas- ja ympäristötyöpajojen lisäksi opiskelijat vierailivat Keljonlahden voimalaitoksella - opiskelijoiden kanssa kuvassa fasilitaattorimme Demolalta, päivämestari Reijo Sironen ja allekirjoittanut.

25.11.2016

Työhuoneeni seinällä on kuva kolmesta legoukosta, joista kaksi kiskoo perässään kärryä.

Kärryssä on neliönmuotoiset renkaat ja kärryn vetäminen näyttää työläältä. Kolmannella legoukolla on kädessään pyöreät renkaat, joita hän tarjoaa avuksi kärrynvetäjille. Nämä kuitenkin kieltäytyvät avusta vetoamalla kiireeseen. ”Oletko liian kiireinen parantaaksesi toimintaasi”, kuva kysyy.

Kiireeseen vedotaan helposti, kun halutaan torpata muutos tai uudet asiat. Kiireellä voi helposti selittää myös toisen kehityksen esteen – rutinoitumisen. Rutinoitumisella tarkoitan tässä sitä, että päivästä toiseen tekee asioita niin kuin on ennenkin tehnyt eikä anna missään vaiheessa mieleen hiipiä ajatusta, että asian voisi ehkä tehdä toisella, helpommalla ja jopa nopeammalla tavalla.

Teknologiaan ja insinööritieteisiin vahvasti nojaavassa Suomessa on osattu parantaa teknisiä prosesseja ja laitteita. Sen sijaan haastavampaa meille suomalaisille on ollut palveluiden tai brändien kehittäminen. Palvelun ja brändin uskotaan tulevan ikään kuin sivutuotteena tekniselle kehitykselle. Mutta ei se tule. Palvelu tai brändi ei koskaan ole sivutuote. Monesti ne ovat tärkeämpiä kuin tekninen ratkaisu.

Myös energiayhtiöt on perinteisesti mielletty ennemmin teknisiksi osaajiksi kuin palvelu- tai brändikehityksen uranuurtajiksi. Palveluille ja kirkkaammalle brändille olisi kuitenkin paikkansa myös energiabisneksessä. Mikäpä yritys haluaisi vetää perässään neliönmuotoisilla renkailla varustettua kärryä – ei ainakaan Jyväskylän Energia.

Siitä syystä Jyväskylän Energia tekee yhteistyötä tamperelaisen ideahautomo Demolan kanssa. Demola yhdistää yritykset, opiskelijat, ammattikorkeakoulut ja yliopistot. Yhdessä viiden, kansainvälisen opiskelijan kanssa Jyväskylän Energia etsii keinoja, joilla lisätä potkua sähkön brändiin ja kiinnostavuuteen. Työnimenä projektilla on You’ve Got the Power – Sinulla on voimaa. Haluamme luoda brändin ja palvelun, joka puhuttelee tärkeintämme – asiakasta.

Opiskelijat ovat lähteneet kehittämään ajatusta yhteisöllisestä energiansäästöstä. Opiskelijoiden konseptissa kaikki voittavat: ympäristö kiittää, asiakkaalta säästyy rahaa ja energiayhtiö saa uskollisempia asiakkaita. Työskentely innokkaiden opiskelijoiden kanssa on tuonut uutta virtaa ja näkökulmia projektin parissa työskenteleville JE-läisille. Opiskelijoiden ajatuksia projektista ja sen kulusta voit lukea heidän blogistaan https://youvegotthepowerblog.wordpress.com/

Power-projektimme opiskelijoidemme kanssa jatkuu tammikuulle 2017.

Demolan lisäksi Jyväskylän Energia on syksyn aikana työstänyt kehitysaihioita myös Jyväskylän yliopiston sekä ammattikorkeakoulun kanssa. Yliopisto-opiskelijoiden kanssa sovelsimme palvelumuotoilun työkaluja, Jamkin opiskelijat pääsivät arvioimaan sähkösopimuksen testiveriosta käytettävyyden näkökulmasta. Parhaimmillaan opiskelijoiden kanssa työskentely vauhdittaa kehitystä kuin legoukon tarjoamat pyöreät renkaat.

 

Kaisa Lepistö-Salojärvi, tuotehallinta-asiantuntija, Jyväskylän Energia Oy